Flexibel en creatief

Vergroot je digitale vaardigheid

online of op locatie

Neem contact met ons op

Teams lesgeven

Onderwerpen

  • een les inplannen in de agenda
  • vergaderopties aanpassen zodat je als docent de regie blijft houden
  • een les starten
  • de achtergrond instellen
  • een les opnemen
  • aanwezigheid controleren
  • de vergaderchat
  • scherm delen met leerlingen (inclusief audio)
  • vergadering voor iedereen tegelijk beëindigen

Les inplannen

Allereerst moet je de vergadering inplannen. Het is het handigste om dit enige tijd voordat je les begint te doen omdat het uploaden soms wat tijd kost. De volgende onderdelen zullen aan bod komen:

  • Klik op agenda in de linkerbalk
  • Klik rechtsboven op + Nieuwe vergadering
  • Vul bij Titel toevoegen de naam het vak in en de klas
  • Vereiste deelnemers is een optie en geen vereiste.
  • Pas de datum en tijd aan
  • Klik op herhalen als je niet iedere les apart wilt inplannen, dit is een optie
  • Voeg het kanaal waar de vergadering plaats gaat vinden toe. De vergadering komt in Kanaal algemeen te staan.
  • In het onderste vak kun je nog gegevens over de vergadering typen maar ook dit is niet verplicht.
  • Klik op opslaan
  • De vergadering wordt nu geüpload in de agenda van de docent en van de leerlingen

Vergaderopties aanpassen

Als de vergadering in de agenda verschijnt is het handig om de vergaderopties aan te passen. Hierdoor zorg je dat de docent eigenaar is en dat de docent de enige is die kan presenteren. Doe je dit niet dan bestaat de kans dat leerlingen elkaar of in het ergste geval de docent uit de vergadering verwijderen en dat is erg vervelend.

  • Klik op een ingeplande vergadering in de agenda
  • Klik bovenin op vergaderopties of als dit er niet meteen staat op de … en dan op vergaderopties
  • Klik bij wie kan presenteren : Alleen ik
  • Klik op opslaan

Een les starten

Er zijn verschillende manieren om een vergadering/les met je klas te beginnen. Je kunt de les opstarten vanuit de agenda en je kunt de les opstarten vanuit de balk onderaan Teams.

start van de les vanuit onderste balk

  • Klik op het camerasymbool.
  • Klik op nu vergaderen
  • De camera gaat aan met nogmaals de vraag: Nu deelnemen.
  • Je kunt nu kiezen of je de camera aan wilt hebben en het geluid
  • Klik op nu deelnemen en de les is begonnen.

Functies van de werkbalk:

  1. camera aanzetten of uitzetten
  2. geluid aanzetten of dempen
  3. scherm delen
  4. menu opties (achtergrond instellen/ opnemen)
  5. hand opsteken, leerling wil iets zeggen/vragen
  6. vergaderchat
  7. deelnemerslijst
  8. vergadering beëindigen

Het komt soms voor dat de werkbalk uit beeld verdwijnt. Het is een kwestie van met de muis bewegen om de balk weer in het beeld te laten verschijnen.

1 2 3 4 5 6 7 8

De achtergrond instellen

Er zijn verschillende mogelijkheden

  • De camera is uit en je profielfoto van Teams is in beeld
  • De camera is aan en je bent in beeld
  • De achtergrond kan worden aangepast – blurren
  • Kies een afbeelding en dat is je achtergrond tijdens de les.
  • Alles wat niet herkent wordt als een persoon verdwijnt

How To Use Snap Camera On Zoom For Potato Filter & More

Binnenkort is het ook mogelijk om een persoonlijke foto in te voegen als achtergrond. Je kunt ook met snap camera een andere gedaante aannemen zoals een pratende aardappel. De vraag is dan alleen hoe serieus je leerlingen je nog nemen.

Een les opnemen

Voordat je een les gaat opnemen is het belangrijk om dit kenbaar te maken aan de deelnemers van de vergadering/les. Dit is in verband met de AVG. In Teams verschijnt hier ook nog een herinnering in de bovenste balk. Allereerst start je de vergadering vanuit de agenda of vanuit de onderste balk in het kanaal.Klik dan op nu deelnemen en voor de opname is het handig als de vergadering een onderwerp heeft. Zo kun je het later gemakkelijker organiseren en terugvinden.Je kunt de les opnemen door op de vergadering te starten en op menuopties te klikken (…). In het menu verschijnt de optie : opname starten. Klik hierop.

Daardoor wordt de video automatisch geüpload naar Microsoft Stream en kunnen studenten die het gemist hebben, het later op hun gemak terugkijken in Teams.

In Microsoft Stream kun je aanpassen wie de vergadering kunnen zien en je kunt via de drie puntjes verschillende opties aanpassen. Soms kost het uploaden van de video in het kanaal even tijd, zeker als het een langere video is.

Hieronder zie je een tutorial over hoe je dit precies doet.

De vergaderchat en aanwezigheid controleren

Als je de vergadering hebt opgestart zie je in de balk het volgende symbool

Klik hierop en op dat moment verschijnt er aan de rechterkant een overzicht van de leerlingen die deelnemen aan de les. Binnnenkort wordt het ook mogelijk om een deelnemerslijst te downloaden. Op deze lijst zie je dan wie zich op welk moment heeft aangemeld. Naast de deelnemerslijst is er ook een vergaderchat. De deelnemers en ook de organisator van de vergadering kunnen hier met elkaar communiceren. Je kunt een @tag typen om iemand persoonlijk aan te spreken. Verder is het mogelijk om een link te delen.

Scherm delen met leerlingen inclusief audio

Knop Scherm delen

Hierboven zie je het symbool voor scherm delen.

Er verschijnen nu een aantal opties om je scherm met de leerlingen te delen. Kies het scherm dat je wilt delen. Als je ook geluid wilt laten horen van bijvoorbeeld een filmpje tijdens de les dan klik je op: voeg systeem audio toe. Wanneer je dit deelt wordt alle systeemaudio gedeeld in de les.

Een les voor iedereen beëindigen

Deze functie is handig omdat als je dit niet doet, leerlingen kunnen blijven hangen in een vergadering. Ze gaan dan als het ware zonder jou verder. Je hebt er dan geen controle meer over wat er gebeurd en dat is niet prettig. Als je op de menuopties (—) klikt op de werkbalk zie je de tekst:vergadering beëindigen. Klik hierop en de vergadering is voor iedereen tegelijk gesloten.