Passend Onderwijs
Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.
Er zijn verschillende redenen om met leerdoelen te gaan werken. Het gebruik van leerdoelen kan je helpen bij de volgende punten:
Het boek: werken vanuit leerdoelen van Herman Rigter en Ilse Gmelig is een echte aanrader. Het boek is praktisch geschreven voor zowel de schooleiding als voor docenten. Het is schematisch en vanuit de praktijk geschreven. Er staan onder andere checklists in voor leeractiviteiten en ook de rol van de mentor/coach komt in het laatste hoofdstuk uitgebreid aan bod. In het boek staan praktijkvoorbeelden van verschillende docenten bij ieder hoofdstuk. *****
Een leerdoelenlijst geeft inzicht in de samenhang tussen vakken op het gebied van kennis en vaardigheden.
De randvoorwaarden zijn de didactische keuzes die gemaakt worden met elkaar als team of als school. Denk hierbij aan een lessentabel of een lesrooster. Bij mij op school werken we bijvoorbeeld met 80-minuten lessen en daarnaast vakflexlesuren. Dit heeft invloed op hoe je de leerdoelen gaat presenteren richting de leerlingen. Dit is de praktische kant maar bij dit onderdeel horen ook onderwerpen als: differentiatie en variatie in werkvormen, eigenaarschap, rol van de docent.
Welke onderdelen uit de lesmethode ga je gebruiken, welke apps en tools ga je inzetten, ga je leerlingen keuze geven uit materialen of manieren van werken?
( Werken uit leerdoelen – Herman Rigter en Ilse Gmelig)
cognitief | inhoud |
procesgericht | aanpak |
metacognitief | leervaardigheden, leren leren |
Regulatief/executief | sturen van eigen gedrag en emotie |
Affectief/sociaal | functioneren binnen de groep |
eenvoudige denkvaardigheden ————————> complexe denkvaardigheden ——————–>
Het is praktisch op je leerdoelenlijst in Excel te maken. Maak 3 kolommen aan: einddoel – leerlingendoel – begrippen. Door in Excel te werken kun je de volgorde nog gemakkelijk aanpassen. Maak een format voor je vakgroep of voor je school, hoe meer je samen kunt werken des te beter.
Zelf ben ik begonnen met mijn leerdoelenlijst voor vmbo 3 een klas die ik komend schooljaar ga lesgeven. Het document is nog niet af en zeker niet perfect. Het is een werkdocument waar ik na de zomervakantie mee verder wil gaan maar ik zet het op deze site ter inspiratie.
1. inhoud (wat) | 2. gedrag (hoe) | 3. didactiek (waarmee) |
---|---|---|
Ik kan: | ||
mezelf voorstellen | door te praten in het Frans | in een gesprek met een klasgenoot of docent |
een tekst met als onderwerp vakantie | samenvatten in mijn eigen woorden | in het schrift |
Een leerdoel maken/bedenken voor leerlingen is dus nog niet zo een twee drie gedaan. De belangrijkste ervaring die ik heb opgedaan is:
noemen
schrijven
tekenen
aanwijzen
oplossen
uitvoeren
analyseren
selecteren
demonstreren
construeren
verklaren
onderscheid maken tussen
kennen
weten
begrijpen
inzien
inzicht hebben in
de betekenis kennen van
op de hoogte zijn van
Er zijn scholen die ervoor kiezen om niet meer of gedeeltelijk met de bestaande lesmethode te werken. Zij kunnen gebruik maken van de leerdoelkaarten die op de site van het SLO staan: https://www.slo.nl/thema/meer/10-14-onderwijs/leerdoelenkaarten/leerdoelenkaarten-moderne-vreemde-talen/
Er zijn leerdoelkaarten voor:
De leerdoelkaarten zijn een goed voorbeeld van hoe je leerdoelen per niveau kunt formuleren met als uitgangspunt de leerling.
Bloom heeft zes verschillende denkniveaus.
Niveau 1 en 2: oppervlakkig leren, reproduceren
Hogere niveaus: intensief leren : kennis toepassen, analyseren en evalueren en nieuwe kennis creëren. Dit kan bereikt worden door kennis uit verschillende bronnen aan elkaar te koppelen.
Denk na bij het vaststellen van leerdoelen wat een leerling echt moet kunnen of bereiken met het leren bij jouw vak. Wat zijn de algehele doelen, de grote ideeën?
Mocht je dat lastig vinden begin dan met het vaststellen van de leerdoelen en succescriteria per les of lessenserie. Na het vaststellen van de leerdoelen kunnen er activiteiten worden bij gezocht, die bijdragen aan het behalen van het leerdoel.
Leerlingen weten wat het einddoel is en hoe dit bereikt kan worden? Bij het formuleren van leerdoelen zijn zowel de inhoud als de taal heel belangrijk.
© 2019-2024 Alle rechten voorbehouden - Apprendre, website design & development by ProdaCom
Naar boven