Passend Onderwijs
Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.
De ‘’10 gulden leesregels’’
Bron leesvaardigheid: Moderne Vreemde Talen in de Basisvorming; Herziene kerndoelen in de praktijk; Francis Staatsen
Leesstrategieën
Het is belangrijk om teksten te lezen die je leuk vindt en die leerlingen goed kunt begrijpen. Het heeft niet zoveel zin om leerlingen teksten te lezen die ver boven het niveau zijn en waarvan veel moet worden opgezocht in het woordenboek.
Als leerlingen toch een moeilijke tekst moeten lezen, leer ze dan om leesstrategieën te gebruiken. Er zijn drie hoofdgroepen van leesstrategieën:
1. Voorspelvaardigheid
2. Structureren
3. Gebruik maken van ‘’redundantie’’
Voorspelvaardigheid
Voorbeelden van voorspelvaardigheid:
– Wat weet je al van het onderwerp ?
– Wat voor soort tekst is het? Tekstsoorten herkennen en op vaste kenmerken afgaan (brief, horoscoop, advertentie)
– Gebruik maken van titel, plaatjes, kopjes, tussenkopjes.
Structureren
Voorbeelden van structureren:
– eenvoudige structuur herkennen, bijv. chronologisch of opsomming, kopjes maken bij alinea’s
– delen van tekst in Nederlandse zin samenvatten, schematiseren, telegram van tekst maken door scheiden van hoofd- en bijzaken.
Redundantie
De betekenis van een woord staat vaak op meerdere plaatsen in een tekst.
Bron leesvaardigheid: Moderne Vreemde Talen in de Basisvorming; Herziene kerndoelen in de praktijk; Francis Staatsen
Het lezen van veel teksten is heel erg belangrijk voor het begrip van een taal.
Door een tekst vlot door te lezen gebeurt er veel in je hersenen want je leert de taal in de context. Hierdoor leer je onbewust veel over de taal, en hoe je zinnen moet maken, je traint je taalgevoel.
1. Geen woordenboek gebruiken om alles te lezen (= niet stoppen om woorden op te zoeken). Besteed alleen aandacht aan het verhaal!
2.Zie je een nieuw woord, probeer het te raden. Lukt dat niet? Gewoon door blijven lezen. Geniet van het verhaal!
3. Als na twee of drie bladzijden blijkt dat je het verhaal saai vindt of te moeilijk: pak dan een ander boek. Zorg dat lezen leuk is!
Bron: vrolijk&Frans
Deze teksten kun je inzetten:
Op deze website vind je het laatste nieuws. Het is op het niveau van jongeren en wordt op een aantrekkelijke manier gepresenteerd. Het is praktisch om tekst die gelezen moet gaan worden te combineren met video.
Het DELF Junior of Scolaire examen is een officieel examen van de Franse overheid, waarmee je een internationaal erkend diploma kunt halen (dat voor onbepaalde tijd geldig blijft). Het examen is aangepast aan jongeren: het is niet makkelijker dan het DELF-examen voor volwassenen, maar er worden wel andere thema’s behandeld. De teksten en geluidsfragmenten gaan dus niet over saaie onderwerpen, maar over zaken die passen bij waar jongeren van 12-17 jarige mee bezig zijn: school, vakantie, sport, uitgaan en meer
Er zijn 4 niveaus van het DELF Junior-examen: A1, A2, B1 en B2
Websites:
boeken met digitaal lesmateriaal en antwoordenmodel.
Online te bestellen.
Op de site van Woots kun je niet alleen luistertoetsen bekijken maar er staan in de bibliotheek ook oude examens van verschillende vakken die je digitaal kunt afnemen.
https://www.thecibookshop.com/nl/leesboekjes/frans/
Van veel boekjes is ook een luisterboek beschikbaar, en voor docenten is er een handige docentenhandleiding.
https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/practicumeducatief/search/?search=lecture+d%C3%A9couverte
Niveau 1 : echte beginner
Niveau 2: brugklas (A1)
Hieronder een voorbeeld van een leesboekje dat geschikt is voor de brugklas.
https://www.intertaal.nl/webshop/serie/lire-et-s-entrainer/732
© 2019-2024 Alle rechten voorbehouden - Apprendre, website design & development by ProdaCom
Naar boven