Passend Onderwijs
Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.
Formatief toetsen is een middel dat je kunt gebruiken om de effectiviteit van je didactiek te verbeteren.
Doelen stellen en structureren (docent)
Richt je les zo in dat je doelgericht kunt werken. Lees meer over leerdoelen maken.
Didactisch handelen (leerling)
Zorg dat de leerling weet wanneer hij het doel bereikt heeft en wat hij moet doen om dit doel te bereiken.
Formatief handelen
Waar staat de leerling nu? Wat zijn noodzakelijke doelgerichte activiteiten die de leerling moet gaan doen?
Toets als leermiddel en docent als thermometer
summatief
Toetsen die gebruikt worden als afsluiting van het leerproces of als conclusie.
Nadat de leerling een cijfer heeft gekregen stopt het leerproces vaak.
centraal eindexamen , toetsweken , cito-toetsen –> meten het niveau van de vaardigheden op een bepaald moment gericht op het uitstromen kun je het wel of niet?
formatief
Toetsen die tijdens het leerproces worden gebruikt om het leerdoel te behalen.
Alle activiteiten die leerlingen en docent uitvoeren om de leeractiviteiten van leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen.
(Black & William, 2008)
Het doel van formatief toetsen is leerlingen zelfregulerende vaardigheden aan te leren die een stabiele motivatie voor de leertaken creëren, leerresultaten verbeteren en een intrinsieke motivatie creëren voor een leven lang leren.
(Clark, 2012)
Er zijn verschillende mogelijkheden om de leerstof te toetsen, maar het allerbelangrijkste is de vraag of je toets aan de kwaliteitscriteria voldoet.
Bron: Sluijsmans, Joosten-ten Brinke, Van Schilt-Mol (2015). Kwaliteit van toetsing onder de loep. Garant, Antwerpen-Apeldoorn.
Waar moet ik naar toe?
Waar sta ik nu?
Hoe gaan we nu verder?
bron: www.toetsrevolutie.nl
Goed feedback geven is al een lastig kunstje. Voor degenen die noodgedwongen of uit vrije wil online-feedback, geven hebben we onderstaande poster van het Surrey Lab vertaald (begin 2020 gedeeld door feedbackonderzoeker Naomi Winstone). Er staan diverse handreikingen op voor individuele feedback en groepsfeedback. Delen mag onder de voorwaarden van Creative Commons-license.
bron: www.toetsrevolutie.nl
© 2019-2024 Alle rechten voorbehouden - Apprendre, website design & development by ProdaCom
Naar boven