Passend Onderwijs

Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.

Taaldorp

het eten om in het restaurant te serveren. De begeleiders doen een schort om en hebben een echte menukaart. We hebben ook een rekening.

Hoe krijgen we ze aan het praten…?

Het heeft niet zoveel met ICT te maken maar het is wel mijn favoriete moment van schooljaar. Ieder jaar bouwen wij met elkaar een taaldorp op in de school. Inmiddels hebben we al veel spullen verzameld en is het een kwestie van alles uit de kast trekken. De reden dat ik het de laatste jaren nog leuker ben gaan vinden is omdat wij leerlingen uit de examenklassen of voor-examenklassen inzetten als begeleiders. En dan hoor je ineens uit de hoek van een lokaal een prachtig Frans gesprek komen. Een leerling uit VWO 5 die in gesprek is met een leerling uit VMBO-4. Allebei hebben ze hier iets aan, want het mondeling staat voor de deur. Het is bijzonder om te merken hoe goed kinderen elkaar kunnen begrijpen en hoe goed ze elkaar gerust kunnen stellen en tips kunnen geven.

Een aantal weken voordat taaldorp begint gaan we de situaties met de leerlingen voorbereiden. We doen dit allemaal op onze eigen manier. De ene collega gebruikt een powerpoint en een ander speelt de situaties ook al echt in de klas. Er zijn ook veel leuke filmpjes te vinden over de situaties. Zoals deze over een kledingwinkel : Je kunt leerlingen voca-posters laten maken met bijvoorbeeld hun favoriete kledingstukken en je kunt leerlingen zelf een filmpje laten opnemen over een situatie. Dat is ook de opdracht voor leerlingen die om wat voor reden dan ook afwezig zijn bij taaldorp. Zij maken alleen of met een klasgenoot een filmpje en krijgen dan alsnog een cijfer voor spreekvaardigheid.

Voorbereiding

Wij hebben een kleine sectie dus wij houden ons taaldorp zo compact mogelijk.

Deelnemers : vmbo -3 /vmbo-4 / Havo-3/Vwo-3

Begeleiders : vakgroep Frans, vrijwilligers uit H4/H5/T4/V5/V6

Aantal situaties: restaurant, dokter, VVV, kledingwinkel en voor H/V een kaart schrijven en voor VMBO een interview over hun persoonlijke situatie, thuis/school/hobby etc.

Duur : 45 minuten per klas zoveel mogelijk onder de lessen Frans en anders in overleg met collega’s.

Benodigdheden leerling: alleen een pen (geen mobiel/tas/aantekeningen etc)

Inrichting van het lokaal : groepjes tafels bij de ingang voor de onvangst , wij hebben een dubbel lokaal zodat de situaties goed passen. Bij iedere situatie 2 tafels en 4 stoelen. Bij het restaurant een groepje van vier. En bij kaart schrijven ook een groepje van vier.

Benodigdheden: probeer alles zo realistisch mogelijk te laten zijn. De dokters hebben een labjas van scheikunde aan. Het restaurant heeft mooie gedekte tafels en bij de VVV zijn plattegronden en informatie over hotels te vinden. Hoe meer details hoe leuker. Andere benodigdheden zijn:

  • opdrachtenkaarten
  • beoordelingsformulieren
  • stempels
  • namenlijsten per klas
  • nietmachine om de brieven aan de beoordelingsformulieren te nieten
  • koffie/thee etc voor de begeleiders door het vele praten krijg je echt wel dorst
  • achtergrondmuziekje voor de sfeer
  • bordje per kraam waardoor duidelijk wordt welke situatie het is

Wij hadden eerst van die uitgeschreven dialogen die leerlingen dan braaf uit hun hoofd leerden, maar dat beviel ons niet zo omdat we graag wilden dat de leerlingen ook wat vrijer zouden gaan praten. Nu hebben we per niveau kaartjes met een aantal instructies. Dus niet meer van : Ga naar de winkel en koop een groene trui, vraag of ze maat m hebben.

opgave voor Vmbo-t
opgave voor Havo
opgave voor vwo

Het echte werk….

Bij iedere situatie (kraampje) ligt een bakje waarbij de strookjes met de opdrachten liggen. Ieder niveau heeft een eigen kleur, dat maakt het makkelijk om te onthouden. De leerling heeft bij binnenkomst een beoordelingsblad gehad en gaat in willekeurige volgorde langs alle kraampjes. Bij iedere situatie pakt hij het strookje en speelt de situatie zo goed mogelijk uit met behulp van de begeleiders. Leerlingen die niet goed durven of die in paniek raken halen we even uit de situatie. Vaak gaat het wel weer als je ze even een op een gesproken hebt.

Als de leerling alle situaties heeft gedaan en bij iedere situatie een score (schaal 1 t/m 5) en een stempel (tegen fraude) heeft gehaald dan levert hij het materiaal in bij de receptie en krijgt hij/zij een spekje.