Passend Onderwijs
Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.
Sinds dit school jaar ben ik geen gewone mentor meer, maar een mentorcoach. In het begin zag ik er niet zoveel in, dat zeg ik heel eerlijk, maar nu we even draaien moet ik zeggen dat ik het prettig vind om mijn 15 leerlingen uit de brugklas te coachen. Het is nu weliswaar op afstand, maar misschien juist daarom des te belangrijker. Voorheen had ik een volle klas van 30 onder mijn hoede en ging mijn meeste tijd op aan de leerlingen met de grootste problemen of achterstanden. Daar voel ik me niet schuldig over, maar ik vind de situatie nu prettiger.
Nu de groep leerlingen kleiner is geworden heb ik meer tijd om mijn aandacht eerlijker te verdelen. Juist ook het gesprek aangaan met een leerling die goede cijfers haalt en die niet veel aandacht vraagt. Dat is zo enorm belangrijk. Ik merk dat je snel een band krijgt en dat de drempel om met elkaar contact te hebben lager is.
Op school zijn wij bezig met een vaardighedenlijn en we hebben training gekregen over gespreksvaardigheden. Hieronder zie je een visuele samenvatting. We hebben dit in groepjes geoefend en we hebben elkaar feedback gegeven. Interessant om te doen.
Let erop dat het doel niet alleen positief is maar ook haalbaar, een leerling die nu een 4 staat kan wel een 9 willen staan, maar misschien is een 5,5 realistischer.
© 2019-2025 Alle rechten voorbehouden - Apprendre, website design & development by ProdaCom
Naar boven