Passend Onderwijs
Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.
Elkaar beter leren kennen maakt dat je minder snel over elkaar gaat oordelen. Daarom worden de eerste weken van het schooljaar ook wel de gouden weken genoemd.
Een belangrijke periode om te werken aan positieve groepsvorming.
Dit kun je doen door de kletskaartjes te gebruiken. Ze staan op de volgende pagina:
https://www.improvalley.nl/ken-je-klas-kletskaartjes
Er zijn heel veel kennismakingswerkvormen te verzinnen. Het is leuk om iedere les aan het begin 1 of 2 van dit soort werkvormen te doen.
De allergrappigste die ik tegenkwam op de site www.loesvangemert.nl is de volgende: ik ga hem zeker proberen.
Alle spelers gaan in een kring zitten. Ze weten nog niet dat het hier om een spel gaat, maar denken dat er regels zullen worden uitgelegd, of andere huishoudelijke mededelingen worden gedaan. Ondertussen laat de docent een snoeppot rond gaan met kleine snoepjes er in. Ze mogen er nog niet van eten. Iedere leerling kiest zelf hoeveel snoepjes ze pakken Als iedereen een paar snoepjes heeft, legt de docent uit dat dit een spel is. Elke speler moet nu zijn snoepjes tellen, en net zoveel over zichzelf vertellen als dat hij snoepjes heeft gepakt.
Variatie: In plaats van snoepjes kun je natuurlijk ook iets anders nemen, al dan niet in thema, bijvoorbeeld kleurpotloden, velletjes WC-papier, etc.
© 2019-2024 Alle rechten voorbehouden - Apprendre, website design & development by ProdaCom
Naar boven