Passend Onderwijs

Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.

Leren zichtbaar maken

Professor John Hattie, is een gerenommeerd onderwijswetenschapper uit Nieuw-Zeeland. De uitkomsten van zijn meta-analyses laten je op een andere manier kijken naar het onderwijs, professionele ontwikkeling en opbrengsten. 

Zijn belangrijkste adviezen voor leraren zijn:

  • Kijk naar je lesgeven door ogen van de leerling.
  • Help leerlingen hun eigen leraar te worden.

De focus ligt op:

  • het leren van de leerling,
  • de impact van de leraar op het leren,
  • manier om de impact te vergroten,
  • continue verbetering door het evalueren van het effect van het handelen van de leraar op de leerling.
Hoe breng je Leren zichtbaar maken in de praktijk?

Visible Learning kan herleid worden tot 9 denkkaders die ons denken over lesgeven en leren ondersteunen. Als leraren zich deze denkkaders eigen maken, kunnen de Visible Learning processen en strategieën geïmplementeerd worden in het onderwijs en vergroten we de impact op het leren van leerlingen.

De denkkaders:
1.Ik evalueer mijn manier van lesgeven aan de hand van het leren van mijn leerlingen
2.Ik ben een ‘change agent’, het succes en de tegenvallers bij het leren van mijn leerlingen komt voort uit wat ik als leraar of schoolleider doe of niet doe.
3.Ik wil het meer hebben over leren dan over lesgeven
4.Ik zie toets resultaten als feedback op de impact die ik heb als leraar
5.Ik ga in dialoog, niet in monoloog
6.Ik hou van een uitdaging en ik geef het niet op ‘mijn best te doen’
7.Ik ontwikkel positieve relaties binnen de klasgroep en het lerarenteam
8.Ik geef leerlingen de kans om fouten te maken
9.Ik leer leerlingen praten over leren
10.Ik zie leren als zwaar werk

Leren zichtbaar maken. Wie dat doet, heeft een positieve impact op de leermogelijkheden van leerlingen. Dat kan met deze klastips. (bron: www.klasse.be) auteur:  Dit is een artikel van Stijn Govaerts

icoontje medaille

Voorspel succes

Zorg dat je leerlingen altijd het doel zien achter de leerstof die ze verwerken. Vertel vooraf: “Vandaag gaan we …, zodat we …” En bepaal samen de succesfactoren: “We weten dat we goed zitten als we …” Schrijf het op en hang het overzicht vooraan in de klas.
 


icoontje tien op tien

Toon de 10 op 10

Hoe ziet een succesvol eindwerk, een knappe boekbespreking of sterk opstel eruit? Toon er een vóór je leerlingen aan hun opdracht beginnen. Maak in drie punten duidelijk waarom dat voorbeeld geweldig is.
 


icoontje wasknijper

Knijp in beheersingsniveaus

Maak een poster met drie beheersingsniveaus. Basis ‘Ik leer de basis van de juf’, gevorderde ‘ik kan al zelfstandig werken en heb af en toe vragen’ en expert ‘ik kan uitleg geven aan klasgenoten’. Je leerling plaatst een gepersonaliseerde wasknijper bij het niveau waarop hij zichzelf voor die les inschat.
 


icoontje high five

Doe zoals Fortnite

Stimuleer leren in groepjes. Zelf al Fortnite gespeeld? Meteen nadat je faalt, roep je: “Ik wil nog eens!” Je speelt in teamverband, je ploegmaten stuwen je naar creatieve oplossingen en betere skills. Speel daarop in. Verdeel groepstaken in levels of werk met een voortgangsmeter. Deeltaak klaar? Kleur zelf de meter verder in. En dan high fives met de groep.
 


icoontje dobbelsteen

Gooi de dobbelsteen

Op het einde van de les snel checken wat bleef hangen bij je leerlingen? Verdeel de klas in groepjes en geef elke groep een dobbelsteen. Leerlingen dobbelen en antwoorden zo snel mogelijk. 1: Dit onthoud ik van de les. 2: Dit woord vat volgens mij de les samen. 3: Dit wist ik al voor de les begon. 4: Deze vraag wil ik nog stellen. 5: Dit wil ik volgende les graag leren. 6: Welke vraag van je klasgenoten vond je de beste?
 


icoontje schaal

Schaal op school

Maak een document en laat je leerlingen zichzelf regelmatig inschalen op doelen stellen, afspraken maken, samenwerken, keuzes maken, plannen, informatie verzamelen, verwerken en beoordelen, zelfgestuurd werken en problemen oplossen. Zet naast de inschaling van je leerling die van jou als leraar. Waar gaat het goed en waar moet de leerling meer werk van maken?
 


icoontje vogel

Luistervink

Hoorde je een leerling met een sterke opmerking, een goeie vraag of een toffe grap iets moois toevoegen aan de les? Schrijf het op en gebruik dat als start bij het blokje herhaling in je volgende les.
 


icoontje vraagteken

Instant Quiz

Test tijdens de les al de vooruitgang van je leerlingen. Je corrigeert je leerlingen, checkt of ze je begrijpen en je ontdekt waar je volgende les kan starten, wat je nog moet herhalen. Hoe doe je dat snel? Stel een quiz op, met apps zoals Kahoot of Socrative.
 


icoontje poker-chip

Gok op toetsen

Vraag aan je leerlingen vòòr de toets individueel om in te schatten hoe goed ze zullen scoren. En vraag of ze veel, gemiddeld of weinig hebben voorbereid. Zet een leerling altijd een zesje en een gewone voorbereiding? Help die dan zodat hij zijn eigen verwachtingen overtreft.
 


icoontje uitroepteken

Zoek problemen

Geef iedereen voor de les rekenen of wereldoriëntatie een leeg A4’tje. Welk probleem willen je leerlingen onderzoeken? Bang dat je het antwoord zelf niet weet? Niet erg, geef dat toe en zoek samen de oplossing. Wedden dat het engagement van je klas verdubbelt?

“Noteren is het meest effectief, wanneer notities georganiseerd en verwerkt worden op een actieve manier.” – John Hattie (2011)

Laatst was ik bij een workshop waar de trainer heel duidelijk aangaf, dat je pas kunt leren als je er voor open staat, als je hoofd open staat voor nieuwe stof. Het lijkt me heerlijk om zo’n krabbelboek te hebben. Het maakt je hoofd leeg waardoor er ruimte staat voor nieuwe stof.

https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/mijn-krabbels.html

Mijn Krabbels

We vergeten altijd wel iets. En daar heeft iedereen inmiddels wel een eigen weg in gevonden. We werken met een to-do-lijstje, memoblok of notitieboek om even snel je aantekening te noteren. Toch zien we dat leerlingen vaak geen ‘algemeen’ notitieboek hebben.

‘Mijn Krabbels’ is een notitieboek, speciaal ontwikkeld voor de leerling. Het kan gevuld worden met alles wat de leerling…

• belangrijk vindt om op te schrijven;
• wil tekenen, schetsen of duidelijk wil maken met een plaatje;
• graag wil onthouden of gewoon nooit meer wil vergeten. 

Uit onderzoek blijkt dat je moet blijven herhalen voordat de informatie uiteindelijk beklijft. Welke informatie dat is, is per persoon anders.

Samenvatten en noteren
Samenvatten en notities maken zijn twee belangrijke vaardigheden om te ontwikkelen. Ze kunnen helpen bij het herkennen en begrijpen van alles wat er wordt leert. Notities maken stimuleert het beter onthouden van de kennis en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling. Het geeft een leidraad voor het onthouden van de informatie, maar helpt ook bij de verwerking van de kennis. Door na te moeten denken over wat belangrijk is en hoe je dat moet organiseren, zal een leerling veel efficiënter leren. 

‘Mijn krabbels’ in de groep
Laat het volledig aan de leerling óf ga structureel met je groep aan de slag met het notitieboek. Laat leerlingen hun ezelsbruggetjes, moeilijk te onthouden regels of vaak-terugkerende informatie noteren. Neem ‘Mijn Krabbels’ erbij wanneer je instructie geeft en laat leerlingen tussentijds terugkijken op de informatie die ze hebben verwerkt.

Portfolio
Na verloop van tijd is het notitieboek vol. Direct een waardevol naslagwerk voor de leerling, vol met aantekeningen, lijstjes, ezelsbruggetjes en samenvattingen. Dus ook goed te gebruiken om de ontwikkeling van de leerling uiteindelijk in beeld te brengen

Krabbels zijn voor anderen vaak maar wat strepen op papier, maar voor de leerling krijgt ‘Mijn Krabbels’ betekenis!

magnetische labels in verschillende talen te koop bij: ICT&edu