Passend Onderwijs

Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.

Zoom

Een programma dat veel gebruikt wordt om online te vergaderen of om online-lessen te geven is het programma Zoom.

Account

Ga naar de website van Zoom. Maak een account aan en kies je pakket. Je kunt voor het gratis account kiezen als je met één of meerdere mensen wilt videobellen. Let op, de gratis versie heeft een limiet van veertig minuten. Tip: als je langer dan veertig minuten nodig hebt, kun je kiezen voor de betaalde versie. Het goedkoopste account is zelfs al voldoende. Voor het onderwijs zijn er speciale licenties.

Les inplannen

Je gaat naar “meeting” inplannen/schedule. Zoom geeft je nu een overzicht van de nieuwe vergadering. Je ziet hier ook de join.url staan, deze kun je kopiëren en in Magister zetten.

Zoom knoppen

Geluidsinstellingen

Als docent kun je je iedereen dempen, je kunt leerlingen ook zelf vragen om het geluid het uit te zetten. Zoom geeft aandacht (speaker view) aan degene die het meeste geluid maakt. Het is handig om vooraf na te denken over hoe je hier mee omgaat. Je kunt bijvoorbeeld aan leerlingen vragen om hun virtuele hand op te steken (raise hand) of om te communiceren via de chat.

beeldinstellingen

Je kunt als docent instellen hoe je de weergave wilt hebben. Je kunt dit rechtsboven instellen. Hiervoor heb je 2 opties:

  • Gallery view – je ziet alle deelnemers tegelijk
  • Speakerview – Je ziet degene die aan het woord is groot in beeld

Als je plenair lesgeeft is het handig om alle leerlingen tegelijkertijd in beeld te hebben, het chatvenster en de deelnemerslijst.

  • Zet je beeldscherm op ‘Gallery view’ (rechtsbovenaan)
  • Beweeg met je muis onderin je scherm zodat deze zwarte balk toont:
  • Klik op ‘Manage Participants’
  • Klik op ‘Chat’
    Nu zie je rechts in beeld wie er aanwezig is, wie er audio aan/uit heeft staan, of een deelnemer
    virtueel zijn hand opsteekt en of er vragen of opmerkingen komen via de Chat. Dat ziet er zo uit:
    Versie 2.0, april 2020
  • ROOD microfoontje met streep: microfoon staat uit
  • ZWART microfoontje: microfoon staat aan
  • RODE camera met streep: camera staat uit
  • ZWARTE camera: camera staat aan
  • BLAUW handje: hand opgestoken (‘ik wil iets zeggen of vragen’)

Les opstarten

  • klik op: start this meeting. Het programma start meteen op.

Scherm delen

  • Je kunt je scherm delen, zodat leerlingen kunnen zien wat jij doet. Daarmee kun je bijvoorbeeld een PowerPoint delen ter ondersteuning van jouw uitleg of laten zien waar ze iets kunnen vinden of inleveren.

In de les kun je jouw PowerPoint (of een ander document) tonen of samen een video kijken.
Hiervoor deel jij als docent jouw scherm met de deelnemers, en bij video ook het geluid. Let op de
juiste instellingen van PowerPoint.

  • Beweeg met je muis onderin je scherm zodat de zwarte balk toont
  • Klik op ‘Share Screen’
  • Kies het scherm dat je wilt delen, vink links onderaan ‘Share your computer sound’ aan als je
    videogeluid gebruikt en klik op de blauwe knop ‘Share’
  • Je hebt je scherm nu gedeeld. De zwarte Zoom balk is verplaatst naar bovenin je scherm en
    ziet er nu als volgt uit:

Daar klik je op de rode knop ‘Stop Share’ als je klaar bent

  • Mocht je nog een document willen opzoeken dan kan je ‘Pause Share’ gebruiken en blijft je
    scherm zo staan zonder dat de groep meekijkt met jouw zoekactie.

Breakout rooms in Zoom

Je kunt deelnemers in groepjes in aparte ruimtes laten samenwerkenmet de functie ‘Breakout
Rooms’. Om breakout rooms te kunnen aamaken moet je ‘host’ zijn van de meeting: alleen jij als
docent hebt deze functie ter beschikking.

Beweeg met je muis onderin je scherm zodat de zwarte balk in beeld verschijnt.

  • Klik op ‘Breakout Rooms’
  • Kies vervolgens hoeveel groepen je wilt en hoe je wilt toewijzen. Je kunt zowel ad random een verdeling laten maken (‘Automatically’) als handmatig (‘Manually)

Via ‘Options’ kun je instellen wanneer en hoe deelnemers na afloop weer terug komen in de plenaire sessie. Met ‘Standaard Set countdown timer’ krijgen deelnemers 60 seconden voordat de Breakout Room sluit een countdown melding die aftelt tot het moment dat zij weer in de plenaire ruimte terug komen.

  • Klik ‘Open all rooms’ en iedereen zit in subgroepjes
  • Als docent kun je de groepjes bezoeken via ‘Join. Groepjes kunnen jou ook vragen langs te komen
  • Wil je afronden, kies dan ‘Close Breakout Room’. Deelnemers komen dan in 60 seconden of na de door jou ingestelde tijd terug in de plenaire sessie

Werken met 2 subgroepen? Kies 1 Breakout Room

Splits je de groep in 2 subgroepen, kies dan voor 1 breakout room en plaats daar de helft van de deelnemers in. De rest van de groep en jij als docent blijven in de plenaire omgeving. Dit werkt sneller, en maakt het ook mogelijk om een opname te maken van de groep die in de plenaire ruimte blijft. Het opnemen van een les in de breakout rooms is namelijk niet mogelijk.