Passend Onderwijs
Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.
Een programma dat veel gebruikt wordt om online te vergaderen of om online-lessen te geven is het programma Zoom.
Ga naar de website van Zoom. Maak een account aan en kies je pakket. Je kunt voor het gratis account kiezen als je met één of meerdere mensen wilt videobellen. Let op, de gratis versie heeft een limiet van veertig minuten. Tip: als je langer dan veertig minuten nodig hebt, kun je kiezen voor de betaalde versie. Het goedkoopste account is zelfs al voldoende. Voor het onderwijs zijn er speciale licenties.
Je gaat naar “meeting” inplannen/schedule. Zoom geeft je nu een overzicht van de nieuwe vergadering. Je ziet hier ook de join.url staan, deze kun je kopiëren en in Magister zetten.
Als docent kun je je iedereen dempen, je kunt leerlingen ook zelf vragen om het geluid het uit te zetten. Zoom geeft aandacht (speaker view) aan degene die het meeste geluid maakt. Het is handig om vooraf na te denken over hoe je hier mee omgaat. Je kunt bijvoorbeeld aan leerlingen vragen om hun virtuele hand op te steken (raise hand) of om te communiceren via de chat.
Je kunt als docent instellen hoe je de weergave wilt hebben. Je kunt dit rechtsboven instellen. Hiervoor heb je 2 opties:
Als je plenair lesgeeft is het handig om alle leerlingen tegelijkertijd in beeld te hebben, het chatvenster en de deelnemerslijst.
In de les kun je jouw PowerPoint (of een ander document) tonen of samen een video kijken.
Hiervoor deel jij als docent jouw scherm met de deelnemers, en bij video ook het geluid. Let op de
juiste instellingen van PowerPoint.
Daar klik je op de rode knop ‘Stop Share’ als je klaar bent
Je kunt deelnemers in groepjes in aparte ruimtes laten samenwerkenmet de functie ‘Breakout
Rooms’. Om breakout rooms te kunnen aamaken moet je ‘host’ zijn van de meeting: alleen jij als
docent hebt deze functie ter beschikking.
Beweeg met je muis onderin je scherm zodat de zwarte balk in beeld verschijnt.
Via ‘Options’ kun je instellen wanneer en hoe deelnemers na afloop weer terug komen in de plenaire sessie. Met ‘Standaard Set countdown timer’ krijgen deelnemers 60 seconden voordat de Breakout Room sluit een countdown melding die aftelt tot het moment dat zij weer in de plenaire ruimte terug komen.
Splits je de groep in 2 subgroepen, kies dan voor 1 breakout room en plaats daar de helft van de deelnemers in. De rest van de groep en jij als docent blijven in de plenaire omgeving. Dit werkt sneller, en maakt het ook mogelijk om een opname te maken van de groep die in de plenaire ruimte blijft. Het opnemen van een les in de breakout rooms is namelijk niet mogelijk.
© 2019-2024 Alle rechten voorbehouden - Apprendre, website design & development by ProdaCom
Naar boven