Passend Onderwijs

Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.

Hou ze bij de les!

Dit was de titel van mijn presentatie van afgelopen dinsdag. Een thema waar meerdere mensen tegenaan gelopen waren de afgelopen periode. We beseffen maar al te goed dat het ook voor de leerlingen zwaar is om gemotiveerd te blijven. We zijn op zoek naar manieren om het voor hen aantrekkelijk te maken om de lessen actief te blijven volgen. Maar hoe doe je dat?

Dit vraag veel van een docent, in ieder geval vraagt het om een uitgebreide voorbereiding van de les. Maar mijn ervaring is dat het je ook heel veel kan opleveren als docent. Als je zorgt dat alles goed gestructureerd is zullen je leerlingen de opdrachten eerder oppakken en sneller reageren. Ze zullen minder snel wegduiken voor opdrachten. En ook als de wifi even wegvalt dan weten leerlingen nog steeds wat er van ze verwacht wordt en hoe ze weer kunnen aanhaken.

Tijdens mijn voorbereiding maak ik weer een ouderwets lesplan. Wat is mijn doel. Waar ligt de behoefte van mijn leerlingen. Welke materialen of werkvormen of tools ga ik inzetten. Dit alles leg ik vast in een aankondiging in Teams, zodat de leerlingen ook al weten wat er gaat komen. Ik zet in deze aankondiging ook alvast alle links en codes die tijdens de betreffende les gebruikt worden. Tijdens de les gebruik ik classroomscreen of een Ppt-presentatie om de rode draad van mijn verhaal te visualiseren.

Tijdens de les ben je niet bezig met je verhaal maar meer met het stellen van vragen. Je hebt nu de ruimte om echt contact met de leerlingen te maken en dat is heel erg belangrijk in deze tijd. Het stukje sociale verbondenheid. De leerlingen moeten zich juist nu gezien voelen.



,