Passend Onderwijs

Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.

Op reis met de boardingpas van exitticket.nl

Boardingpas of exitticket

Exitticket is een gratis programma met betaalde uitbreidingsmogelijkheden.

Je kunt de site hier vinden.

Het is een tool die AVG-proof is omdat leerlingen met een code kunnen inloggen en ze hoeven geen account aan te maken.

Handig zo’n meetmoment aan het begin van het lesuur. Het was even wennen en zoeken hoe het allemaal werkt, maar het is een gebruiksvriendelijke site. Gisteren heb ik een boardingticket aangemaakt voor mijn tweede klas die bezig is met het onderwerp voorzetsels bij landen en plaatsen. Het programma heeft de mogelijkheid om de boardingpas of exitticket aan te passen met je eigen tekst en logo. Dat is een leuke optie. Ik had de stof 1x met ze doorgenomen en aangezien dit geen hogere wiskunde is wilde ik kijken wie er al door konden met nieuwe stof en wie er nog herhaling nodig hadden.

inlog voor leerlingen

Ik heb de leerlingen de qr-code en de inloggegevens via de vergaderchat in Teams gezet. Je weet maar nooit, liever dubbel dan niet.

Toen werd het spannend. Zou het zo werken als ik van tevoren had bedacht. Ik heb op het docentendashboard ingelogd en daar zag ik de antwoorden van de leerlingen binnenkomen. De leerlingen waarvan ik nog geen informatie zag heb ik aangesproken via de vergadering in Teams en al snel had ik alle gegevens die ik wilde. Ik heb de vragen met ze doorgenomen en aangegeven dat wie er meer dan 2 fout had de uitleg bij moest volgen en dat de rest vast verder kon met het vorige onderwerp.

Door op het vergrootglas te klikken achter de opgave te klikken kon ik precies zien welke antwoorden gegeven werden en nog handiger, alle soorten antwoorden worden ook nog een keer gesorteerd weergegeven. Zo zie je in 1 oogopslag welke fouten het meest gemaakt worden.

Uiteraard kun je deze tool ook aan het einde van je les inzetten om te kijken wat leerlingen weten en je kunt er ook reflectievragen inzetten. Dat vind ik ook een prettige optie waar ik zeker gebruik van ga maken de komende tijd. Ik had mijn leerlingen de vraag gesteld: Ik heb nog extra uitleg nodig over het voorzetsel bij landennamen. Dit waren de antwoorden:

Voor mij is het een handige tool en een waardevolle aanvulling voor mijn online-lessen.

Wil je weten hoe je het kunt inzetten kijk dan het onderstaande filmpje of ga naar de site van exitticket.