Passend Onderwijs

Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.

Microsoft Stream screencasten

Er zijn veel tools die je kunt gebruiken voor het maken van instructievideo’s voor je online-lessen. Sinds kort heeft Microsoft Stream ook de mogelijkheid om je scherm op te nemen.

Je kunt er voor kiezen om tijdens de schermopname in beeld te zijn, je komt dan onder in een klein venster in beeld of je kunt er voor kiezen om alleen te horen te zijn. De maximale opnametijd is vijftien minuten. Dat lijkt misschien kort maar zeker voor een instructievideo is dat lang genoeg. Het is prettig als leerlingen de instructie meerdere keren kunnen bekijken. Het screencasten zelf is heel gebruiksvriendelijk. Bij iedere stap zie je duidelijke instructies in beeld. Kijk eens hier voor een stappenplan voor het maken van je eigen instructievideo met Microsoft Stream.

Dit heb je nodig voor een videostream:

  • een goede internetverbinding (evt met een kabel)
  • software om de stream op te nemen (b.v. Loom) of Microsoft Stream
  • een platform waar je de video kan publiceren

Als je een video gaat maken zijn de volgende punten belangrijk om rekening mee te houden:

  • Video’s die een spreker afwisselen met dia’s of een whiteboard zijn effectiever dan een ‘talking head’.
  • Video’s waarin een spreker schrijft, zijn boeiender dan statische PowerPoint-dia’s. Uiteraard moet het onderwerp zich hiervoor wel lenen, en moet je leesbaar kunnen schrijven.
  • Sneller spreken boeit meer dan traag spreken.
  • Als je werkt met een publiek, moet je je realiseren hun vragen meestal niet hoorbaar zijn. Het stellen van vragen zijn voor kijkers in feite pauzes.
  • Informele opnamelocaties zijn effectiever dan formele locaties.
  • Veel lerenden spelen de video terug op 2x of zelfs 3x de normale afspeelsnelheid. Zorg ervoor dat jouw videoplatform ‘multi-speed replay’ ondersteunt.
  • Je kunt je video verrijken met vragen om leerlingen te laten controleren of ze de inhoud hebben begrepen.

uit :  Video Length in Online Courses: What the Research Says



, , ,