Passend Onderwijs

Bekijk het vanuit alle kanten, de docent, de school maar vooral vanuit het perspectief van de leerling. Creëer een werkbare situatie voor iedereen! Ik vertel je er graag meer over vanuit mijn eigen ervaring.

Duurt lang

Dat is een opmerking die een collega van mij regelmatig maakt. Gelukkig ben ik niet de enige ongeduldige persoon op de school waar ik werk. Gelukkig zien we elkaar weer af en toe in het echt en niet alleen maar van achter een scherm. De Lockdown duurt lang. Ik moet soms bijna lachen als mensen zeggen: Fijn, dat jullie weer naar school kunnen. Ja en nee.

Het is fijn want het is prettig om elkaar weer te zien, elkaar in de ogen te kunnen kijken en weer te kunnen praten over minder belangrijke onderwerpen. Dat zijn dingen waar je niet zo snel een collega voor gaat bellen. Het is lastig omdat de maatregel van de 1,5 meter nog steeds van kracht is. En ik begrijp het allemaal en ik doe het allemaal, maar het duurt lang.

In de tussentijd probeer ik er het beste van te maken met mijn lessen. Maar wat is het moeilijk om goed hybride les te geven of om les te geven aan leerlingen die in 2 verschillende lokalen zitten. Voor mezelf ben ik weer even terug gegaan naar de basis van het online lesgeven. Wat is belangrijk:

  • Duidelijke (veilige) vragen stellen
  • In kleine groepjes werken
  • Contact maken en aangeven hoe de communicatie moet verlopen
  • Interactief bezig zijn

Door aan deze punten aandacht te geven in mijn lesvoorbereiding werd het weer wat levendiger aan de andere kant van het scherm. In de les heb ik normaal gesproken weleens moeite om leerlingen stil te krijgen, nu heb ik vaak moeite om leerlingen online aan de praat te krijgen. Door van tevoren een plan te maken lukt dit steeds beter.

Ik bedenk van tevoren welke vragen ik kan stellen als het stil valt en welke opdrachten ik ga geven aan leerlingen die veel sneller werken dan anderen. Mijn streven is ook om iedere leerling minstens een keer aan het woord te laten komen tijdens de les. In de praktijk lukt dit nog niet altijd. Maar het duurt lang, dus ik kan nog verder oefenen en dingen uitproberen.

Mijn leukste lessen van de afgelopen tijd waren:

  • lessen in breakout rooms waarin leerlingen elkaar feedback gaven op de uitspraak (peer feedback)
  • klassikale les met wheeldecide.com, ik had allerlei vragen op het rad gesteld en noemde steeds een willekeurige naam.
  • een les over Lupin (Netflix-serie) in het Frans, dit was een kant-en-klare les van een uitgever die ik eenvoudig kon inzetten tijdens mijn hybride les. Ik was alleen vergeten een Forms te maken om de antwoorden in te leveren. Later heeft een collega die nog met mij gedeeld.



, , , ,